Nägin
mitu päeva vaeva, et oma märkmeid Ilmar Raagi „Eestlanna
Pariisis“ kohta arvustuseks vormida, kuid peagi sain aru, et see
film ei suuda siiski mu pingutust õigustada. Avaldan vaid
ideekavandi.
Kodukultuur versus
ideaalkultuur. Viimase koondkujuks sobib hästi see filmi
peaosatäitjatest, kelle nimi tiitritesse esimesena ilmub.
Tegevuspaigaks
mütoloogiline Pariis. Triumfikaar, millega kulmineerub Anne esimene
öine jalutuskäik (ja millel on ka narratiivne funktsioon, sest see
paigutab Frida korteri kindlasse linnaossa ja ühiskonnaklassi),
Eiffeli torn, öine Seine... See, et pariislased ise Louvre'is ei
käi (või pigem see, et nad väidavad, et nad seal ei käi?). Et
Prantsusmaa on armastuse ja võrgutamise kultuur (eestlaslikku
ingellikkust ja prantslaslikku seksapiili on filmis läbivalt
kõrvutatud). Segaduses välismaalased Pariisi metroos, kui rong
peatub ja uksed ei avane.
Kust osta hommikuks
croissant'e?
Tegelikku Pariisi tungib
kaadrisse väga vähe. Tänavastseenid on steriilsed, inimtühjad.
Lõhnapoes on Anne ainuke klient. Inimesi näeme vaid seal, kus ilma
ei saa (kohvikus, Eiffeli torni juures).
Arusaadav, miks filmi
pealkiri on „Eestlanna Pariisis“ ja mitte „Pariis eestlanna
pilgu läbi“ vms.
Aga äkki on selline
maneerlikkus taotluslik? Ehk näidatakse meile vaid seda Pariisi,
mille jaoks Annel on silmi, Pariisi, mida ta on suuteline ära
tundma (vastandina tundmaõppimisele)? Parfüümid, uus kleit ja
kingad, sest Pariis on moepealinn. Filmi lõpus nagu turist, kes,
kohver käes, käib läbi vaid sümboolsed kohad. Just nagu
kirjeldaks keegi, kes pole Pariisis kunagi käinud, seda, mida ta
tahaks seal teha.
Anne ja Carmela Soprano.
Mõlemat tõmbab koju, kuid Carmela õpib Pariisi kohta ka midagi
uut. Anne silmad on lahti vaid valitud hetkedel. Võib-olla peegeldab
see umbsus Anne kodutust. Carmela ei pea, saba jalge vahel,
Ameerikasse naasma. Anne kui vang, Pariis kui paratamatus.
Kas filmi vead tulevad
Anne isiksuse iseärasustest? Kas need on üldse vead? Kas tegu on
hoopis ühtsusega tegelaskuju/narratiivi ja misanstseeni vahel?
Selles naiivses
kramplikkuses, millega lihtinimesed oma keskpärastest
maitse-eelistustest kinni hoiavad, on mõnikord midagi väga kurba...
Vaevumärgatav naeratus,
mille Anne kiiresti maha surub, kui ta Pariisi lennujaamas papitükil
oma nime näeb. Ta vist häbeneb mind, sest mul tuleb temaga sammu
pidada, et autoni jõuda. Anne versus mannekeen vaateaknal
(ehk on siin midagi liiga palju?). Mees kohvikus (mida ta Annet
vaadates mõtleb?). Anne kui teenijatüdruk ja Frida
hirmutamistaktika ohver (Prantsusmaa mõjub sisseastujale tihti just
sellisena – hirmutamiskultuurina). Telefonikõne koju. Need kohmetud seismised ja
tegevuse otsimised, käte sättimised, vargsi kapi avamised jne.
Anne kui eestlane. Anne
kui naine, kui keskealine naine. Need kaadrid on filmi kõige
liigutavamad.
„Eestlanna Pariisis“
kui sotsialiseerumishäbi analüüs. Harjumuspäratus keskkonnas, kus
mult eeldatakse aktiivset suhtlemist, olen enamasti
eneseteadlikult kohmetu, kuid kohe kui avaneb väljapääsuvõimalus,
neutraliseerib mingi ootamatu, kontrollile allumatu, ehk isegi
jumalik jõud selle ebamugavustunde ning ma saan rahus koju minna.
Aga rahu on üürike, sest kohe tõstab minus pead filosoof;
filosoof, kes nõuab säärase fatalismi asendamist selge
teadlikkusega sellest, millised suhtlemisprobleemid mul lahendamata
jäid.
Anne naasmine enne
äralendu Frida korterisse mõjub kui deus ex machina. Et
filmi helge noodiga lõpetada.
Anne ja Ukuaru Minna.
Pool või kolmveerand
filmi. Ei näita, jutustab. Ajakirjaniku kombel. Justkui kuulmise
järgi. Kompositsiooni laialivalguvus poleks probleemiks, kui tegu
oleks naturalistliku filmiga, kuid siin on detailid liialt alla
joonitud, müütilised.
„Eestlanna Pariisis“
ja Hou Hsiao-Hsieni „Punase õhupalli lend“: sarnane narratiivne
lähtealus, kuid esimene on umbsevõitu, teine on värskem.
Kas pole see, et Anne üht
öist jalutuskäiku saadavad filmi heliribal trompetiviisid (?), mitte austusavaldus Jeanne Moreau läbimurdefilmile „Lift
tapalavale“, milles tema tegelaskuju Miles Davise muusika saatel
samuti öises Pariisis uitab?
No comments:
Post a Comment